Kako ostaviti pušenje?


Jedno vreme, na zidu čekaonice Doma zdravlja visio je zanimljiv plakat koji ništa ne reklamira. Iako meni ovi saveti nisu potrebni, siguran sam da je zanemarivo mali broj pušača video ovaj plakat, a još manji broj je obratio pažnju na ono što na njemu piše. Pošto mi deluje da su ove preporuke izuzetno korisne, efikasne i lako sprovodive u delo, prenosim ih ovde, i ako ovo pomogne makar jednoj osobi da ostavi pušenje, znaću da nisam uzalud proveo jedno lepo subotnje veče u kuckanju umesto u šetnji.


1. Analizirajte naviku

Tokom jedne nedelje u tabelu upisujte podatke (jedna tabela za svaki dan): u prvu kolonu ("Br. cigareta") unesite redni broj svake cigarete, u drugu kolonu ("Situacija") unesite opis situacije u kojoj ste zapalili svaku cigaretu, u treću kolonu ("Intenzitet") unesite broj od 1 (najmanje važna) do 5 (najvažnija) kojim označavate važnost svake cigarete. Obeležite sve situacije u kojima ste intenzitet želje označili sa 1, 2 ili 3.




2. Pripremite se


  • Nabrojte svoje lične razloge za ostavljanje pušenja i zapišite ih; što češće ponavljajte te razloge;
  • Izaberite dan kada ćete prestati sa pušenjem (npr. kraj radne nedelje, kada možete više da se posvetite sebi);
  • Počnite sa uzimanjem više tečnosti, a pre paljenja svake cigarete uzmite gutljaj mlake vode;
  • Pronađite prijatelja ili partnera za podršku;
  • Smanjite pušenje (ne pušite u kući i kolima, već na terasi) na maksimalno 10 cigareta dnevno; kupite cigarete koje ne volite, smanjite dubinu uvlačenja dima i broj uvlačenja; ostavite deo cigarete nepotrošen;
  • Pre nego što zapalite cigaretu, zapitajte se koliko je stvarno želite (izbacite sve one manje važne, koje ste ocenili ocenama 1, 2 ili 3 na skali procene; ostanite samo na onima koje su procenjene sa 5 ili 4), sačekajte par minuta, prošetajte, popijte vodu, promenite aktivnost.


3. Počnite


  • Na dan kada ostavljate cigaretu uklonite sve cigarete i pepeljare, posetite stomatologa kako bi vam očistio zube, odstranio kamenac i neprijatan miris iz usta;
  • Ostavljajte svakog dana na stranu novac koji biste potrošili za cigarete i nagradite sebe nakon mesec, dva ili godinu dana;
  • Neko vreme izbegavajte situacije koje ste povezivali sa pušenjem (omiljeno mesto, društvo i sl.);
  • Pijte veće količine vode ili bezalkoholne, negazirane, tečnosti;
  • Ako vam u ruci nedostaje cigareta, zamenite je lopticom, mekim priveskom za ključeve, olovkom i sl.
  • Ako vam se nešto jede mimo obroka, pripremite oprano voće ili iseckanu šargarepu, kelerabu i sl. povrće;
  • Bavite se nekom fizičkom aktivnošću, a kada nastupi kriza - ispravite se, dišite duboko, ponavljajte odluku i razloge prestanka u sebi, uzmite gutljaj mlake vode i držite ga u ustima 2-3 minuta;
  • Ukoliko pokleknete i zapalite cigaretu, ne razmišljajte o tome kao o dokazu vaše nesposobnosti da ostavite pušenje, već kao o trenutku slabosti (uradićete sve što je potrebno da ne zapalite drugu cigaretu);
  • Obratite se za dodatnu pomoć lekaru ili savetovalištu za odvikavanje od pušenja;



4. Ne odustajte od odustajanja


...i  5. ...podelite svoje iskustvo sa drugima u komentarima na ovaj tekst.

0 comments:

Your opinion...