"Pazite, hteće da vas prevare!"

Apoteka sa slike nije jedna od
pomenutih u ovom tekstu. /foto Blogovac/
Ovim rečima je završen moj razgovor kod doktorke kada sam joj odneo nalaze, i pošto je postavila dijagnozu i propisala terapiju. Nije važno koja doktorka, ni čiji su nalazi, niti kakva je dijagnoza. Reći ću samo da je u pitanju državna institucija, KCV, da je u pitanju hronična bolest, i da je u pitanju lek koji se mora uzimati doživotno. "U apoteci će vam reći da taj lek košta sedam hiljada, ali on u stvari od nedavno košta tri. Recite im da znate pravu cenu. Hteće da vas prevare." - tako mi je rekla doktorka. Nisam mogao da verujem da je tako, ali u mnogo toga ne verujemo da je moguće u ovoj državi, pa nas stvarnost svaki dan uveri u suprotno.


Nazvao sam prvu apoteku čiji broj mi je došao pod ruku, i pitao za cenu tog leka. Rekli su - 5200 dinara, i imaće ga sutra. Rekao sam da ću se još raspitati, i da ću im javiti.

Sledeća apoteka. Zovem, kažem koji mi lek treba. "8000 dinara", kaže glas sa druge strane. "Vidite", kažem staloženo, "ja znam da taj lek košta tri hiljade, da li ste sigurni da kod vas košta osam?" Dramska pauza sa druge strane, a zatim me sada pomalo zbunjeni glasić pita - "A, vi imate recept?" I to me pita za lek koji se inače bez recepta ni ne može kupiti, ali za cenu od osam hiljada, ta činjenica je bila očigledno bez ikakvog značaja. "Da", kažem, "imam recept." "Plavi recept?" "Da, plavi." "Sačekajte..."

Čujem neko došaptavanje sa druge strane, zatim ponovo "...sačekajte molim vas", zatim tipkanje po kalkulatoru, sve to traje dva, tri minuta, i na kraju: "Lek košta 3200, možete ga dobiti sutra. Da li želite da ga naručite?" "U redu, hvala, da, želim da ga naručim", i ostavljam svoje kontakt podatke.

Sada ponovo zovem onu prvu apoteku, onu "za 5200", i kažem im da sam u drugoj apoteci našao lek po 3200. "A, vi imate recept?", neverovatno ali ponovo ista priča! "Sačekajte, molim vas", kaže glas, i ponovo čujem domunđavanje i tipkanje po kalkulatoru, dva minuta, tri, i bingo! "I kod nas je 3200", kaže glas, "da li želite da ga naručite?" "Da, želim", kažem joj, pošto mi iz određenog razloga ta apoteka više odgovara nego ona prethodna.

Sada onu "8000" (ili da je nazovem "Trećina Penzije") apoteku zovem da otkažem narudžbu. Kažem, našao sam na drugom mestu i više mi odgovara da uzmem tamo, pa bih otkazao narudžbu. "Pa znate, nije baš u redu", kaže glasić, "jer mi smo već naručili."

Dramska pauza. A to što ste hteli da me zavrnete za pet hiljada dinara, to je u redu, m..u vam lopovsku, pomislim u sebi. Kažem samo, "Žao mi je, ali otkazujem. Doviđenja."

Ako ste u situaciji da morate da uzimate lek za hronično oboljenje, bez obzira na iznos po kome ste ga do sada nabavljali, raspitajte se. Ako je u pitanju lek "sa liste", lako je moguće da je višestruko pojeftinio, ali da ga vi i dalje nabavljate po "staroj" ceni, jer nije imao ko da vam kaže.

18 comments:

  1. Pa s bzirom da ste ovim očigledno hteli da upozorite narod na prevaru, mogli ste i navesti o kom se leku konkretno radi, ne vidim zbog čega bi to bio problem... Ovim niste nikoga ni na šta konkretno upozorili, niko neće za svaki lek koji kupuje u apoteci pitati - izvinite, a da nije možda ovaj lek sad jeftiniji? I da jeste, odgovor će biti - nije! Napišite o kom se leku radi, kako bi ljudi sa sigurnošću mogli da taj lek traže po jeftinijoj ceni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nataša, u pitanju je na stotine lekova (i na stotine apoteka), tako da nema svrhe imenovati. Ljudi kojima treba bilo koji lek imaju četiri mogućnosti:
      1. Da pitaju lekara specijalistu koji je propisao terapiju, siguran sam da će dati tačnu informaciju;
      2. Da pitaju svog lekara opšte prakse koji piše recept, siguran sam da će dati tačnu informaciju;
      3. Da pitaju u državnoj apoteci, verovatno će reći da nemaju lek i uputiti vas na privatnu apoteku, ali ćete bar dobiti tačnu informaciju;
      4. Da pitate u privatnoj apoteci, ako samo nagovestite da znate za mogućost kupovine sa popustom, ne verujem da će rizikovati. Tačno je da time rade u korist svoje štete, ali će uraditi po zakonu, ili ako zaključe da im se to ne isplati, reći će da nemaju taj lek, a u tom slučaju preostaje opcija:
      5. Da lek nabavite u inostranstvu (to uglavnom bude Mađarska)...

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Čini mi se da se radi o EXELON TDF 9.5 koji je pojeftinio sa 7900 na 5260, a na recept se plaća učešće od 60 %....ali, ne treba generalizovati stvar, već lekove nabavljati kod farmaceuta u koje imate poverenje, a kukolj u našoj struci svakako treba iskoreniti tako što ćete takve apoteke zaobići široko i u ovakvom textu ih navesti koje su! Ovako, ovo je prazna priča.

      Delete
  2. Imam i ja slucaj s mojim hronicnim lekom koji je 'na akciji' za 50% i koji se kupuje, Kad pitam da li je i kod njih 50% na akciji izgube osmeh s lica :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Subotar, hvala na komentaru, nažalost to nije jedini primer šta sve možete da doživite kod kupovine leka (uobičajen je termin "lek je iz uvoza", što je u stvari šifra za "nemojte tražiti fiskalni račun"). Mada, ljudi uglavnom budu srećni što uopšte mogu da dođu do leka... Inače vaš komentar je ujedno i deo odgovora na prethodni komentar koji je poslala Nataša. I na kraju, nisu krive ni apoteke koje, logično, neće da rade na sopstvenu štetu, nego onaj ko po zakonu treba da im refundira te lekove, a ne radi to.

      Delete
    2. Drugi put kazi da imas recept i da pitas koliko je ucesce a ne kolika je puna cena leka....!!!!!!!

      Delete
    3. jel ima nko mozda informaciju kolko kosta lek xarelto 20mg?

      Delete
  3. Da nije plavix ???

    ReplyDelete
  4. plavix je 1200, nije

    ReplyDelete
  5. jedno je cena regularna cena leka, a drugo cena leka kada se uzima na recept. autor teksta je trebalo da se upozna sa tim pre nego sto je napisao jedan ovakav tekst.

    ReplyDelete
  6. U pitanju je lek Xarelto. Cena je pala za 50% i mnoge apoteke su trebale na svoju stetu da umanje cenu leka. Verovali ili ne, mnoge su to i ucinile. Niko nije pokusao da vas prevari, cena leka se promenila i to apoteka ne zna u prvom momentu, vec tek kad sledeci put poruci taj lek. Vrlo povrsno ste gledali na stvari u ovom tekstu, pa sam osetila potrebu samo da kazem da je prevara teska rec i apotekari nisu zeleli da vas prevare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jel neko zna kolko kosta danas lek, majka moja je sad dobila i bila sam u vise apoteka negde je 6700, a negde 6250din?

      Delete
    2. Zovem da pitam za xarelto u 1-oj apoteci, kazu 6570. Zovem drugu, kaze 6700. U međuvremenu sam procitala kako treba da se ponasam, i kazem "ali meni su rekli da lek kosta 3500din. Druga strana, trenutak, sad cu da pogledam, nesto su menjali ovde, kosta 3040,imaju ga u apoteci ne mora da se poruci".Hvala lepo, sta reci,svaki komentar je suvišan.

      Delete
  7. Ljudi prestanite nagađati, koji je lek, koji nije. Da li je to bitno uopšte? Stavite sebe u ovu poziciju, po tekstu da nije bilo lekara platili bi ste po “osnovnoj” ceni.

    ReplyDelete
  8. Pre nego sto donesem ikakav zakljucak, moram da pitam autora: da li postoji neka lista koja se redovno azurira na sajtu Ministarstva zdravlja na kojoj pise koji lekovi koliko kostaju, posto idu na recept (te ih placa delom nase zdravstveno osiguranje)?

    ReplyDelete
  9. Pre nego sto bilo sta kazem, moram da pitam autora: postoji li neka lista koja se redovno azurira (na sajtu Ministarstva zdravlja ili RZZO npr) gde su navedeni svi lekovi za koje se delom daje novac iz fondova za zdravstveno osiguranje?

    ReplyDelete
  10. http://www.rfzo.rs/index.php/infolekovi-menu/infolekovi/16-infolekovi/2012-10-29-12-35-11/413-pretraga-infolekovi

    ReplyDelete